|
Organizačná štruktúra diagnostického centra
Oddelenie školy
Na plnenie diagnostických úloh je v DC zriadených 8 diagnostických tried:
- 2 triedy MŠ
- 2 triedy ŠZŠ
- 4 triedy ZŠ
Cieľom pobytu dieťaťa v MŠ je popri diagnostike a výchove (prevýchove) stabilizácia zdravotného stavu, dosiahnutie takej úrovne hygienických návykov, stolovania, sebaobsluhy i komunikačných zručností, aby po skončení diagnostického pobytu mohlo dieťa bez väčších ťažkostí navštevovať štandartnú MŠ.
V diagnostických triedach sa vyučuje podľa osnov pre bežné ZŠ a ŠZŠ, pričom sa zohľadňuje vedomostný skĺz detí, ich individuálne tempo a ich vzdelávacie možnosti.
Špecifické funkcie diagnostických tried:
1) Diagnostická
- diagnostikovanie vedomostií a zručností
- diagnostika príčin zlyhávania vo vyučovacom procese
2) Vzdelávacia
- dopĺňanie zameškaného učiva v jednotlivých predmetoch
- nadobúdanie nových vedomostí podľa osnov primerane veku a schopnosti dieťaťa
3) Výchovná a prevýchovná funkcia
-
overujeme spôsoby, účinné vyučovacie metódy a postupy vzhľadom na konkrétnu situáciu dieťaťa v škole
-
špeciálno-pedagogickými metódami sa snažíme zmeniť vzťah detí k vyučovaniu, vzdelávaniu
-
overujeme modelové situácie, v ktorých deti najčastejšie zlyhávajú, vzťah k učiteľom, učiteľkám a snažíme sa zmeniť nezdravé stereotypy
-
hodnotíme správanie počas vyučovania hodnotiacou škálou, čím ho priamo ovplyvňujeme, motivujeme, regulujeme
-
umožňujeme dieťaťu získať korektívnu skúsenosť a posilujeme autoreguláciu správania
4) Motivačná funkcia
-
snažíme sa o zmenu postojov detí ku škole, k vzdelávaniu, k sebavzdelávaniu
-
na základe individualizácie sa snažíme poskytnúť dieťaťu pozitívny zážitok a emocionálnu podporu
-
snažíme sa deťom poskytnúť zážitok úspechu v škole a možnosť byť pozitívne sociálne hodnotený
5) Dislokačná funkcia
-
podieľame sa svojimi návrhmi na premiestňovanií detí do škôl a iných zariadení
6) Poradenská funkcia
-
poskytujeme poradenstvo rodičom
-
vypracuvávame podklady pre individuálny reedukačný program
-
píšeme správu na záver pobytu, v ktorej sú zhrnuté účinné postupy a odporúčania pre kmeňovú školu a učiteľa i prognóza dieťaťa
Oddelenie výchovy mimo vyučovania
Základnou organizačnou jednotkou diagnostického centra je diagnostická skupina.
V Oddelení výchovy mimo vyučovania (VMV) je 6 diagnostických skupín.
Úlohou VMV je diagnostika i reedukácia porúch správania.
Základným východiskom práce sdeťmi je model režimovej aplikácie skupinových foriem práce, ktorý v sebe zahŕňa:
-
časový harmonogram činností počas dňa a týždňa
-
komunitné stretnutie všetkých detí a odborných pracovníkov
-
klubové aktivity
-
psychoterapeutické skupiny,
-
spolusprávu detí
-
prípravu na vyučovanie
-
záujmové činnosti a krúžky
-
sebaobslužné práce
-
pracovnú činnosť
-
iné výchovné aktivity (vychádzky, návšteva kultúrnych a spoločenských podujatí,...)
Diagnostické a sociálne oddelenie
Diagnostické oddelenie zabezpečuje počas pobytu dieťaťa:
-
psychologickú diagnostiku
-
psychologické vedenie a poradenstvo deťom i rodičom
-
individuálnu a skupinovú psychoterapeutickú prácu
-
odborné služby a prácu s rodinou pri návštevách
-
v rámci tímovej spolupráce sa podieľa na tvorbe individuálneho reedukačného plánu
Sociálne oddelenie zabezpečuje:
-
administratívnu stránku prijímania do DC, premiestnenia a návratu domov
-
v rámci tímovej spolupráce sa podieľa na tvorbe individuálneho reedukačného plánu
-
poskytuje ostatným pracovníkom informácie zo sociálneho obrazu dieťaťa, ktoré výrazne determinujú správanie dieťaťa
Diagnostické a sociálne oddelenie spolupracuje s Úradmi práce sociálnych vecí a rodiny, s orgánmi prokuratúry, súdov a polície, v určenom rozsahu so školami a zákonnými zástupcami detí.
Zdravotnú starostlivosť detí zabezpečuje zdravotná sestra, ktorá zodpovedá aj za hygienu detí a spolupracuje s príslušnou detskou lekárkou a ďalšími lekármi – špecialistami.
Centrum špeciálno-pedagogického poradenstva
- poskytuje špeciálnopedagogickú činnosť, psychologickú, diagnostickú, poradenskú, preventívnu,
metodickú, výchovno-vzdelávaciu a inú odbornú činnosť a súbor špeciálno-pedagogických
intervencií deťom so zdravotným postihnutím vrátane detí s vývinovými poruchami učenia a správania, s cieľom
dosiahnuť optimálny rozvoj ich osobnosti a sociálnu integráciu.
- spolupracuje so zákonnými
zástupcami detí a ďalšími fyzickými osobami, ktoré sa na ich výchove a
vzdelávaní podieľajú.
- vyhľadáva a vedie evidenciu detí, najmä detí s poruchami správania.
- poskytuje ambulantnú poradenskú starostlivosť deťom a rodičom a odbornú konzultáciu terénnym odborným pracovníkom
Kolektív zamestnancov
Riaditeľka: Mgr. Ľubica Murínová
Zástupkyňa riaditeľky školy: PaedDr. Helena Kočnerová
Vedúci výchovy: Mgr. Peter Grega
Vedúca školskej jedálne: Eva Tóthová
Psychológovia:
- Mgr. Michal Ďuriš
- Mgr. Simona Michalíková
- Mgr. Eliška Valentová
Sociálni pegagógovia:
- Mgr. Anna Jakubíková
- Mgr. Zuzana Preisachová
- Mgr. Martina Maslenová
Učitelia ZŠ/ŠZŠ:
- Mgr. Monika Vojtášková
- Mgr. Zuzana Takáčová
- PhDr. Mária Hucíková
- Mgr. Maroš Novák
- Mgr. Eva Nováková
- Mgr. Rudolf Salčák
- Mgr. Denisa Galikova-Imreková
Učitelia MŠ:
- Mgr. Dagmar Valentínyová
- Mgr. Martina Gerbocová
- Mgr. Sára Gerbocová
Liečebný pedagóg:
Vychovávatelia:
- Mgr. Soňa Balážová
- Bc. Michal Koreň
- Mgr. Slavomír Gavora
- PhDr. Jana Hudecová
- Gabriel Toráč
- Mgr. Marika Partlová
- Mgr. Ján Kožuško
- Mgr. Deana Atanásová
- Bc. Klaudia Husárová
- Mgr. Marián Kocan
- Mgr. Zuzana Májeková
- Mgr. Miroslav Baláž
Noční a pomocní vychovávatelia:
- Hana Kollerová
- Martina Fecková
- Karin Špániková
- Eva Gajdošová
- Darina Macková
- Elvíra Bereková
- Andrej Waradzin
| |